VII Edició / MODALITAT OBRA DE CURTA DURADA / Mediterrànies / NA JORDANA-TEATRE, VALÈNCIA

COMÈDIA

OBRA DE CURTA DURADA

PALMARÉS

Vila de Mislata millor espectacle; millor actriu (CARME BORREGO) i millor direcció (PERE BORREGO).

FITXA TÈCNICA

COMÈDIA < 60’ Intèrprets: XIMO APARISI (Iaio/D. Facundo/Showman); EVA ATIENZA (xiqueta); CÈSAR BARONA (Discòbol); ÀNGELS BAYARRI (Tia Maria); CARME BORREGO (Núvia/Colometa); PERE BORREGO (Capità Memo/Fidípides/Quadrícula); VICENT BORREGO (Nuvi/Rodolins); ROSARI MARES (gitana); FRANCESC J. PASTOR (Xiquet); JULIÀ M. PASTOR (Comandant/D. Calçó) i 65 FIGURANTS. Dramatúrgia: JOSEP ALARTE, PERE BORREGO I VICENT BORREGO. Coreografia: PASQUAL PERIS I MANUEL ALAMAR. Disseny de llums: HERNAN MIR. So: ERNEST GANAU I JOAN RICO. Atrezzo: JOSEP BUTRAGUEÑO. Vestuari: NA JORDANA-TEATRE. Cartell: VÍCTOR VALERO. Autors: JOSEP ALARTE i PERE I VICENT BORREGO Producció: FALLA NA JORDANA. Direcció: PERE BORREGO PITARCH.

EL GRUP

El grup de teatre de Na Jordana es constitueix el 1951 alhora que ho fa la comissió fallera de la qual depén, que aviat excel·leix en l’àmbit de la representació d’apropòsits fallers o peces teatrals escrites expressament per comediògrafs populars i concebudes a manera d’operetes o de revistes musicals valencianes amb un fil conductor festívol. Pel 1977 el col·lectiu, renovat i en col·laboració amb l’autor, intèrpret i director Josep Alarte (format en declamació al Conservatori de València, membre del TEU i coordinador durant els anys cinquanta del Teatre Estudi de Lo Rat Penat) fa trontollar tant l’estructura com la dramatúrgia o les formes de representació pròpies del subgènere, tot i adaptant-les als nous corrents i tendències del teatre contemporani, destacant per la representació de textos ben crítics amb la pròpia festa o amb la idiosincràsia del poble valencià. Només en el breu parèntesi comprés entre 1983 i 1992 el grup alterna la representació d’apropòsits de “nova planta”, amb la d’obres escrites per autors contemporanis com Fernando Fernan Gómez, Bertolt Brecht, Guilherme Figueiredo, Woody Allen o representants de la nova dramatúrgia valenciana (Carles Alberola i Pasqual Alapont), tot i contribuint a bescanviar els tics i el repertori més característic de l’obsolet teatre de les Falles i també del Concurs de Teatre “Vila de Mislata. Només el 1993 el col·lectiu retorna fora de competició al Vila per fer-se càrrec de la cerimònia de lliurament de premis amb l’espectacle Pandemònium, un text de Carles Alberola i Pasqual Alapont i amb direcció del primer amb què el grup va obtindre el Premi d’Ajudes a la Creativitat de l’IVAJ i de la Universitat de València el 1992. En actiu quant a la producció d’espectacles i propostes culturals, el col·lectiu a més de nombroses distincions per la seua tasca en la representació d’apropòsits en el concurs que organitza JCF, està en possessió de la distinció al mèrit cultural del Consell Valencià de Cultura i ha sigut distingit amb el premi AVETID 2016 de l’Associació d’Empreses d’Arts Escèniques del País Valencià.

L’OBRA

Na Jordana va presentar en aquesta ocasió una inclassificable proposta escènica que ultrapassava els llindars del teatre sensu stricto per a posar l’entreteniment a l'abast del públic amb registres propis del teatre de carrer, la improvisació, la dansa, l’audiovisual, els titelles, el joc, la Commedia dell’Arte i la cultura tradicional i popular, tot i configurant un singular espectacle lúdic i participatiu. La representació era una versió reduïda de la proposta escènica original, estrenada pel col·lectiu al Mercat d’Abastos de València. La sala d’exhibició va ser transformada en l’interior del Martingala, un vaixell que es disposava a fer una travessia de plaer pel Mediterrani. Al creuer hi accedien els personatges de l’obra que es distribuïen i interaccionaven entre el públic, alhora que rebien ordres de la tripulació. Per mitjà d’un audiovisual que simulava el naufragi i l’abducció del vaixell, intèrprets i públic, perduts en una dimensión desconeguda que trasbalsava la línia del temps, assistien al naixement de les cultures i civilitzacions de la Mediterrània per a prosseguir una turística ruta des de l’Olímpia clàssica al barcerloní Moll de Sant Bertrà per a assistir a les Olimpíades del 92, fent escala a Istanbul per a arribar a Grescàpolis (on tenia lloc una peculiar i engrescadora naumàquia), abans d’ arribar via Marsella a la Venèzia del segle XVIII en plena celebració del Carnestoltes.

PROGRAMACIÓ I COMPANYIES. ALTRES PREMIS

Companyia titular: Jesús-Teatre, Falla Pl. Jesús, València (l’Horta) [3r premi millor espectacle]; Ketchup & Mostassa: Ateneu-Teatre, València (l’Horta) [2n premi millor espectacle i premi millor actor: VICENT ORTEGA]; Abans que caiguen les fulles: Falla Creu i Mislata (l’Horta Oest); Les criaes: “Els Alcalans”, Montroi (la Ribera Alta) [Premi “Maties Ruiz” a la correcció en l’ús de la llengua i la dicció]; Encara viu : “Veteranos”, Meliana (l’Horta Nord); Condemna de llibertat: Falla Pl. Mercé, València (l’Horta); El despertar: Grup de Teatre Àgora, Carcaixent (la Ribera Alta).

CRÈDITS

JURAT: EMPAR FERRER (actriu); Ma. JOSÉ MUÑOZ-PEIRATS (periodista i relacions públiques); ALFRED PICÓ (actor); LLUÍS R. VALERO (filòleg) i JOSEP M. SABATER. COORDINACIÓ I DIRECCIÓ ARTÍSTICA: PACO ALCÓN.

Category
Comèdia

Comèdia
Espectacle premiat