XV Edició / Conte content, curtet i breu / NAS-TEATRE, ALDAIA

CLOWN

PALMARÉS

Vila de Mislata millor espectacle, millor actriu (Patrícia Pardo)

FITXA TÈCNICA

CLOWN, 70’. Intèrprets: LLUNA ALBERT, PATRÍCIA PARDO I GEMMA TABERNER. Textos: JOSEP VICENT MARQUÉS. Adaptació i dramatúrgia: PATRÍCIA PARDO. Espai escènic i vestuari: LLUNA ALBERT. Autor: JOSEP VICENT MARQUÉS. Direcció: JESÚS JARA.

EL GRUP

Nas Teatre naix l'any 1995 de la mà i la ment de Lluna Albert, Patrícia Pardo i Gemma Taberner, després de la seua formació en les escoles municipals de teatre d'Aldaia i Xirivella i com a conseqüència d'haver coincidit en diversos tallers. El grup va estrenar el seu primer espectacle el 1996 dins del marc del Concurs de Teatre “Vila de Mislata” i des d' aleshores i fins al 2005 va crear d’altres dins del circuit professional en què la comicitat, la paròdia, l'exentricitat, la poesia i la tendresa van ser les bases del seu treball. La línia principal d'acció i d'investigació de la formació de les components es va centrar en el treball del clown, i en aquesta línia es van formar en cursos i seminaris de pallassos impartits per Jesús Jara i Maria Colomer (Falaguera Teatre Excèntric), Sergi Claramunt (Escola Lecoq), Virginia Imaz (Ohiulari Clown), Erik de Bont, Kozanna Luca (del Roy Hart Theatre) o Pepe Viyuela, bagatge amb el qual el col·lectiu va participar en les Nits d'Improvisació que se celebraven en el teatre municipal d'Aldaia. L’èxit de la formació al certamen de Mislata suposà el reconeixement ple de l’art del clown dins de l’àmbit de les arts escèniques i contribuí a visibilitzar l’aportació de les dones a un gènere que, llavors, continuava silenciant-les. Sota el títol d’Amors Impossibles el col·lectiu va reprendre l’espectacle el 2001 i el va girar i exhibir professionalment per teatres, sales i circuits de la comunitat valenciana. El misteri de la biblioteca, Inhospital, Circosi o Malas van ser altres de les produccions de la companyia, que el 2003 va assumir la coordinació de la gala de lliurament de premis de la XXI edició. Un cop dissolt el grup Patrícia Pardo, també autora i guionista, va formar el 2007 una companyia pròpia de circ contemporani, tot i actuant arreu d’Amèrica Llatina, Europa i Austràlia. El seu espectacle El fandango de Marx, tancà l’edició del Vila de 2017. Alhora, Lluna Albert va fundar la companyia de pallassos Els Flaquibutti junt a Jesús Jara que, a més d’abordar la producció d’espectacles professionals de clown va desenvolupar una intensa activitat pedagògica, impartint cursos d'interpretació, tècnica corporal, clown, improvisació, expressió corporal, dramatúrgia i direcció, joc dramàtic en l'educació i creativitat, per tot l'estat espanyol. D’altra banda, Gemma Taberner es dedicà a la docència com a professora i coordinadora de l’EMT d’Aldaia (2001-2012) , tasca que alternà amb la d’actriu en companyies com Ardén, així com en altres nascudes al si de les escoles municipals de teatre d’Alaquàs (Carabau-Teatre), Quart (L’Esglai-Teatre) o Aldaia ( Alterades Teatre) presents també en posteriors edicions del Vila.

L’OBRA

Amb una barreja d'humor, enginy i complicitat intel·lectual l’obra posava en escena una selecció d'històries breus que podrien ser identificades, en conjunt, com una mostra ben reeixida de civilització literària. Els personatges, els escenaris, les situacions, pertanyen a un pòsit assumit d'elaboracions originals sobre les més diverses incitacions de la literatura universal. Un espectacle boig? Unes actrius trastocades? Qualsevol cosa podria passar, però la diversió, això sí, està assegurada. I és que el públic s'adonarà que els imprevistos d'esta funció no respecten ningú. Ni tan sols ells mateixos. De la mà enginyosa i corrosiva de J. V. Marqués ens trobem amb unes històries d'amor peculiars. Què va passar cinc minuts abans del diluvi? El llop ja no es menjà la iaia? S'enamoren les paraules? Per què el mariner va abandonar la sirena?

PROGRAMACIÓ I COMPANYIES. ALTRES PREMIS

Intempèrie: Companyia Hongaresa de Teatre, València (l’Horta); Mírad, un xic de Bòsnia: Teatre de la Bolangera, València (l’Horta) [3r premi (ex-aequo) millor espectacle, millor direcció: BEGONYA ALEJO]; Visca el duc, el nostre amo: Màgic Versus, Cullera (la Ribera Baixa) [millor estètica de conjunt]; Replicants: Teatre dels Vents, Aldaia (l’Horta Oest); La nit és una ombra perseguida pel desig, Antara-Teatre, Silla (l’Horta Sud) [2n premi millor espectacle, millor actor: BENJA DOMÉNECH i millor actor de repartiment: CARLES ROYO]; Baixar-se’n al Moro: Teatre Q, Falla Quart-Extramurs-Velàzquez, València (l’Horta); El mussol i la gata:: Teatre Tretze, Falla Actor Mora-Av. Constitució, València (l’Horta); Lentejas (Ni Jaume ni Alfons, sinó tot el contrari): Teatre Elisa, Alacant (l’Alacantí); El més feliç dels tres: Totaorri- UJI, Castelló (la Plana Alta) [3r premi (ex-aequo) millor espectacle, Premi “Maties Ruiz” al millor ús de la llengua i la dicció; millor actriu de repartiment: LOLA BOU]; Boig per tu: Boig Teatre, Puçol (l’Horta Nord); Amparín Fartons (La fallera que canta i balla): Produccions Albufera, València (l’Horta).

CRÈDITS

JURAT: REIS JUAN (actriu i periodista); JOSEP ALARTE (director i autor); CARLES PONS (actor i director); XIMO ROMÀ (ex-president Federació de Teatre Amateur de la Comunitat Valenciana); JOSEP LLUÍS SEGUÍ (novel·lista i poeta); PERE BORREGO (actor, director i productor grup amateur); COORDINACIÓ I DIRECCIÓ ARTÍSTICA: PACO ALCÓN i JOSEP M. SABATER. GESTIÓ: VICENT BORREGO; PATROCINI : AJUNTAMENT DE MISLATA. COL·LABORACIÓ: DIPUTACIÓ DE VALÈNCIA (SARC).

Category
Clown

Clown
Espectacle premiat