XVII Edició / Les dones de Sade / GRUP DE TEATRE DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

DRAMA

PALMARÉS

Vila de Mislata millor espectacle, millor actriu: MIVE; millor actriu de repartiment: DESIRÉE BELMONTE; millor direcció: PEP SANCHIS i millor estètica de conjunt.

FITXA TÈCNICA

DRAMA, 75’. Intèrprets: VICTORIA GARRIGUES (Comtessa de Saint-Fond), MAITE BAUTISTA (Baronessa de Simiane), ANA FIBLA (Carlota), MIVE (Senyora de Montreuil), CRISTINA CORREA (Renée de Sade), DESIRÉE BELMONTE (Anne). Documentació: JOSÉ GARCÍA. Versió del text: PEP SANCHÍS. Col·laboradors: RAMON ROSELLÓ I RAFAEL ALBERT. Escenografia: GTUV. Disseny del vestuari: VICENT HURTADO. Vestuari i perruqueria: L’ATELIER. Disseny gràfic: PEP SANCHÍS. Il·luminació: XIMO MACIÀ. Regidora: JOSEP TALENS I VICTORIA GARRIGUES. Producció: GTUV I SERVEI EXTENSIÓ UNIVERSITARIA. Autor: YUKIO MISHIMA. Direcció: PEP SANCHIS.

EL GRUP

El Grup de Teatre de la Universitat de València (GTUV), naix el 1991 del primer taller de teatre impartit a la Sala Palmireno de la Facultat de Geografia i Història per Pep Sanchis dins del programa d’activitats del Servei d’Extensió de la Universitat de València. La companyia, poc després vinculada a la Facultat de Filologia, es consolida primer amb el nom de l’Eina-Teatre, creant l’espectacle Bloody Mary Show de Rodolf Sirera i, dos anys després, Comèdia que no acaba, de Max Aub, produccions presents en les edicions del 1992 i el 1995 del Vila. Després d’impartir formació permanent i amb l’èxperiència en la producció i exhibició de tres espectacles més en la nostra llengua, el GTUV torna a cóncorrer en la XVIII edició del concurs de Mislata amb dues propostes: Historietes d’amor i Les dones de Sade, amb la qual assolix l’excel·lència que ja havia obtingut dins de l’àmbit i dels circuits universitaris. El rigor dels seus plantejaments, que supera amb escreix els perills de l’amateurisme i la vinculació dels seus muntatges amb la investigació teatral van propiciar la presència habitual del grup en futures edicions del concurs, com les de 2005 amb Tic-tac o les de 2006 (El dia que Bertolt Brecht va morir a Finlàndia), 2007 (Per Sant Lluc), 2009 (Sentiments), 2010 (Odissea), 2015 (Questi fantasmi) i 2016 (Parelles de fet, de fet parelles), aquestes últimes sota el nom d’Assaig-Teatre pel qual el grup és conegut actualment. GTUV-Assaig han esdevingut alhora una plataforma cap a la professionalització dins de l’àmbit de la interpretació, la direcció d’escena, l’escriptura dramàtica, la producció, la gestió teatral, la crítica i la docència en matèria d’arts escèniques de molts dels components que en van formar part, com ara: Joan Collado, de la companyia El Pont Flotant; Javier Sahuquillo del grup Perros Daneses; Mireia Martí i Ferran Luengo de Laspontània Teatre; Desirée Belmonte de Teatro de la Catrina; Carles Sanchis, Carles Montoliu Joan Giralt, Sergio Reverón o Vicky Garrigues. També el grup constituí bressol, escola i esperó per a la professionalització de CRIT companyia de teatre, fundada per Anna Marí, Josep V. Valero i Dani Tormo després de quatre anys de participació en deu espectacles del GTUV bé com a intèrprets, bé com a productors i dramaturgs. L’any 2000 Assaig-Teatre va rebre el Premi Micalet de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana.

L’OBRA

París, tardor de 1772: La sogra del marqués de Sade busca ajuda per a obtindre l’alliberament del seu gendre. Renée, esposa de l’aristòcrata, torna del castell per a visitar la seua mare. París, estiu de 1778: Renée rep una carta anunciant la llibertat del Marqués, però descobreix la veritat del seu drama. La mare de Renée ha sigut responsable directa de la detenció del seu espòs. París, primavera de 1790: en plena Revolució Francesa, la germana de Renée fuig a Itàlia. La mare de Renée espera l’arribada del Marqués, un alliberament que la traurà del perill que viu la noblesa francesa. Renée ha decidit ingressar en un convent.

PROGRAMACIÓ I COMPANYIES. ALTRES PREMIS

J.I.V.E.M. animada conferència: Fum de Canyot, Alcoi (l’Alcoià)[Accèssit millor espectacle, premi “Maties Ruiz” al millor ús de la llengua i la dicció]; Dakota: Elenc Dramàtic del Centre Catòlic de Sant Vicenç dels Horts, Baix Llobregat (Barcelona) [3r premi millor espectacle, millor actor: ERNEST BOSCH, millor actor de repartiment: SERGI FERRÉS]; La llanterna màgica: Faula Teatre, Alcoi (l’Alcoià) [Premi del públic]; L’erotíssima Donya Inés: Cisell-Teatre, Falla del Mercat, Gandia (La Safor); Historietes d’amor: L’eina-Teatre GTUV València (l’Horta); Sopar de somnis: Lluna Plena-Teatre, Sueca (la Ribera Baixa); Gavines subterrànies: Àgora-Teatre, Carcaixent (la Ribera Alta); El sac i la biga: Somhi-Teatre, Andorra la Vella (Andorra) [2n premi millor espectacle];Les mil i una nits: EMT Aldaia (l’Horta Oest).

CRÈDITS

JURAT: JUANJO PRATS (actor); LAURA USELETI (actriu); MERCEDES BORREDÀ (gestora cultural i programadora); EMILI PIERA (periodista); JOSEP VICENT BERGÓN (ex-responsable de la delegació de cultura de JCF) i PERE BORREGO (actor, director i cap de producció d’espectacles de teatre amateur). COORDINACIÓ I DIRECCIÓ ARTÍSTICA: PACO ALCÓN i JOSEP M. SABATER. GESTIÓ: VICENT BORREGO; PATROCINI: AJUNTAMENT DE MISLATA. COL·LABORACIONS: DIPUTACIÓ DE VALÈNCIA (SARC), FUNDACIÓ BANCAIXA.

Category
Drama

Drama
Espectacle premiat